RMS TITANIC, 100 ÅR SEN

Har inte en aning om vad jag ska skriva, RMS Titanic sjönk för 100 år sedan i nordatlanten. 2 224 personer var ombord, det fanns 1 178 platser i livbåtarna, men bara 710 personer överlevde, 1 514 dog. Jag vet fortfarande inte varför skepp intresserar mig, men det bara är något med det. Titanic är min och så kommer det alltid vara.

När jag var nio år så gick jag ned till familjen, dom satt i soffan och glodde på något, jag undrade vad det var och det var Discovery, en gammal dokumentär när de var inne i skeppet, och mamma berättade att det var Titanic och hon frågade om jag sett filmen. Men jag hade ju inte sett den eftersom filmen gjordes 1997 och jag föddes då. Men jag såg filmen, och blev helt fast. Sen har jag bara varit helt besatt av det, läst en massa och bara tagit in mer fakta. Men skeppet är fan i mig heligt och historia, jag älskar det.



Bärgningsfirmor tog upp kroppar och sanerade dom, sedan lades dom i trälådor.
Dom som var första klass fick lådor, dom som var i andra & tredje klass surrades in i tyger och skeppades till en kyrkogård. Oftast var dom i första klass igenkända som "döda" och fick en riktig begravning för familj & vänner.



RMS Titanic | |
Upp