M/S Estonia 17 år sedan. DEL 1

Idag är det 17 år sedan Estonia sjönk, med 989 ombord dog 852, det var bara 137 överlevande.
Medans några låg i sängarna och sov i värmen, började ett skepp sjunka och folk försökte komma ut ur båten till vad kan man kalla det? helvetet? Upp till 4-6 meter höga vågor, iskallt vatten väller över dig, jag som gnäller om att bara frysa lite, eller vara för varm.
Jag tänker alltid på - Det kunde vara värre.

Det som var ett MÅSTE när jag åkte till Tallinn var att se något som har med att göra med Estonia.
Jag visste att det fanns 2 saker.
För det första Minnesplatsen av Estonia, har också varit i stockholm vid vasamuseumet och kollat på det minnesgrejen.

Har sett bilder på google om både Fartygsmuseumet i tallin, och minnesplatsen.
Trode jag inte skulle få se något av det.

Men när vi först gick in till "gamla stan" så frågade jag mig själv om det var just minnesplatsen eller inte, det var det, fatta hur glad jag blev!? :D
Dagen efter det funderade jag över detdär fartygsmuseumet en ganska stor modell av Estonia stod på, eftersom det bara var en dag kvar trode jag inte att vi ens skulle hitta det..
När vi skulle in till stan för andra gången.. jag dog! Jag hittade det!
Helt underbart! Älskar att man kan ta bilder som är ens egna.

Estonia iallafall.. i stort sett vet man inte varför hon sjönk..
Man i stort sett har inte velat ta reda på det.
Enligt mig är det enda dom vet är att bogvisiret hoppade av.
Problemet är att dom är jättehemliga om just Estonia, Slutrapporten om Estonia stämmer inte enligt många.
Anledningen med bogvisiret var att det var riktigt dåligt svetsat, hade inte alla återgärder som "SOLAS" reglerna.
Menat med att båten var inte godkänd att åka någonstans.
Iallafall.
Det var aldrig storm när Estonia lämnade hamnen, runt när hon sjönk var det 25 m/s.

Det säger att de var krängningar, Kraftiga! inte sånna som jag kännde av på M/S Victoria 1, det var också konstiga ljud, troligen från ljudet av att bogvisiret åkte upp, och slog igen med smällar..
överlevare säger att det var metall mot metall ljud.

Eftersom jag inte orkar nämna 100 namn osv och inte ta det exakt skriver jag lite slarvigare.

Vid en tid skulle en man från besättningen gå ner till bildäck och kolla igen, han hade varit där nere i 5 minuter en gång innan, när han skulle ned för trappan kom springande personer upp skriker att det kommer ner vatten under bildäck! (det fanns hytter under bildäck)

Ja, det var ju i stort sett för de som kom upp av vatten inrinnande i hytterna visste nog att de skulle sjunka.

Vatten kom in på bildäck, vattnet inne på bildäck la sig på sidan av båten, vilket gjorde att båten lutade sig mot den sidan, den fick slagsida, tills det var så mycket kraft på sidan så den inte kunde resa sig upp igen.

Med 30 graders slagsida försökte folk som vissa inte hade en chans att komma ut, självklart kan man ju gå i 30 graders slagsida, eller? Du kan ju alltid prova när ditt liv håller på att ta slut och du har inget under dig mer än vatten och 6 meter höga vågor.
Eftersom jag läser eller har läst Kents bok om Estonia så får man mycket medkännsla, man får  vara med överallt, hur hans liv var före, medans Estonia sjönk och efter.

Som nu, tex. när man inte vet att båten ska sjunka.. man vet inte vad som kommer hända..
Estonia la sig ner, på sidan, hon vattenfylldes på jättekort tid, och gick ner med Bakre delen, fören kom alltså sist under vattnet.
Ställer man Estonia upp med fören upp står hon över vattenytan.

Som sagt, jag förstår inte varför dom inte bärgar henne, visst är det en gravplats för många.. det förstår jag, är också gravfrid på det..
hehe.

Jag vet inte om jag kan skriva mer, orkar inte..
Hur Estonia sjönk.





Mayday call - Från Estonia.


Jättebra dokumentär om nästan allt.
Bilder från Estonia också! (innuti båten)



Del 2 - http://www.youtube.com/watch?v=OucFSxuMPR8&feature=related
Del 3 - http://www.youtube.com/watch?v=dZGjqQ4LVrA&feature=related
Del 4 - http://www.youtube.com/watch?v=2Ogqj9AHkHM&feature=related
Del 5 - http://www.youtube.com/watch?v=8uTyHwQ2UO0&feature=related

(om ni sett färjan på kanal 5, Jan Thore-Thörnroos är kapten över Cinderella där, han kommer i videorna också!)


Bilder från.. MIN KAMERA!



Det kommer en del 2.
Med bilder och andra förklaringar för er som är intresserade :)
M/S Estonia | |
Upp