RMS Titanic 99 år sedan.

RMS TITANIC

För 99 år sen sjönk en båt, kanske låter lite, aha okej, trevligt, jag  bryr mig inte.

Vem bryr sig? Jo, jag.

När jag var ungefär 7-8-9 år så satt familjen i soffan och kollade på discovery, Dom visade The ghost of the abyss, jag satte mig ner och kolla såklart, det var ju intressant, jag frågade vad det var, mamma frågade om jag sett titanic, hade jag ju inte, men vi fick låna en film av våra grannar, när jag såg filmen, wow.

Pang, tänkte på det hela tiden, men mina dåvarande kompisar skulle nog tycka jag var dum i huvet om jag kom och pratade om titanic, eller hur?

Så jag typ glömde bort det lite, och sen vid 09? Så beställde mamma hem filmen, MIN FILM!

Då blev jag kär igen, eller hur man ska kalla det, under den tiden jag levt har jag blivit rätt irriterad på alla folk som säger, HAHA du gillar det, uh du är en idiot, ungefär, det är jäkla fel och bli dåligt behandlad för att du gillar något annat, eller ovanligt som andra inte gillar,

Jag vet inte, men jag la nog ut bilder på titanic och skrev om det på facebook, då, för att visa att jag har intresset för det, nu kan jag för det mesta allt om henne, alla stör sig på mig, men jag är mig själv.

269 meter lång, ja… 4 skorstenar, 3 fungerade, den ena var bara för att det skulle se fint och stort ut.

Jag har läst flera böcker, om andra skepp också däremot, (M/S Estonia och Andrea Doria som kraschade med S/S Stockholm, exempel bara) jag har kollat runt hela internet, letat, letat, och allt fastnar, jag förstår inte, läxförhör fungerar inte, men Titanic.

 

Jag brukar fråga mig själv, vad är det som är så intressant? Är det dom som dog? Själva Skeppet? Jag hittar inget svar, det har bara funnits där.

 

Den 10 April gick hon från Southampton, till  Cherbourg och sen var det vell Queenstown, tror det var.. det heter nog Cobh idag eller något liknande men det ligger i vilket fall i Irland,

Sen den 14 April 23.45 enligt den boken jag läst skulle de träffat isberget, med 21 knop, Titanic kunde gå upp i 24.

Och med många isvarningar från alla skepp som åkt förbi osv, så vet jag inte men hon åkte längre ut en vanligt, det var Kapten Edward Smith som styrde, och sen såklart så träffade dom isberget, den rev upp hål i som jag säger (Cargo rummet) det som är längst ner i båten, (bagaget) däremot så var det ju bilar, lådor, osv som dom lastade ner där, ja.
De kan vi inte se idag, för kölen ligger långt ner i sanden, vi kan alltså inte se det isberget rev upp.
Hon fylldes med det iskalla vattnet, och sjönk 2.20 var de sista man såg av henne, nu ligger hon på 4000 meters djup, vilket är ganska långt ner.
Så kan jag ju börja babbla om hur kallt det var i havet också, okej, hur kallt brukar det vara i en sjö?

19-20 grader kanske, jag tycker det är ganska kallt, det var bara några plusgrader där, dom frös ihjäl där, snacka om och inte dö rättvist, alla vet vi att orkestern spelade Nearer god to thee när den sjönk, men paniken, jag skulle nog inte vara så glad om jag var en kille visste att jag ska dö här för jag får inte kliva i en livbåt, och så gör vi det lite mer spännande här, han som sköt sig själv i huvudet? Oj, kommer inte ihåg vad han heter.. Men nej, han sköt sig inte i huvudet på riktigt, men han hade en pistol, för och skrämmas så att de inte skulle hålla på, o knuffas osv.

 

Jag skulle inte ha något emot att gå tillbaka i tiden och vara med om när Titanic sjönk, gärna att jag skulle följa med!

Vad kan jag skriva mer om det, ja, just det, Titanic sjönk ju också, Sjönk med fören, reste sig upp, bröts itu, och sen sjönk den med ”the stern” kan inte ordet i svenska, bara engelska, förlåt, aktern, var det ja :p

 

Där låg alla och skrek efter hjälp, mitt i nordatlanten, den 15 april, precis efter Titanic hade sjunkit, 2700 människor var på båten, 1517 personer dog, första klass, andra klass, tredjeklass, Stackars 3klass, de som knappast kom upp, till däck, dog i båten, och de förstaklassmännen som skulle gå under som Gentlemän.

Hehe, vad kan jag mer säga, att det var bara livbåt 14 som kom tillbaka för att rädda de som redan frusit ihjäl?

Och räddningsbåten, eller de som tog upp livbåtarna var Carpathia, Jag har faktist haft en dröm om det!
Minns den så väl.

Sen efter en båt har sjunkit blir det ju förhör, själv tycker jag det är riktigt onödigt, det behövs inte!
Det har redan hänt, vem ska ta ansvaret?

Smith gick ju under, visst fick Rederiet White Star line mycket skit, jag kan säga såhär, man kan säga att det rederiet skulle inte jag välja, faktiskt.

Alla deras båtar har typ sjunkit, eller sänkts av tyskar på första världskriget.
Det var ju ett skepp som åkte iväg och kom inte tillbaka, och så fick man flaskor med brev i om just vad som hände.

Hennes systerfartyg HMHS Britannic sänktes av en torped (tyskar)

RMS Olympic, hon skrotades, vad jag vet.

Sen till överlevare, Millvina Dean, hon dog 2009, den äldsta överlevaren, himla söt var hon (:
Har kollat på en del filmer på youtube, intervjuer alltså, det låter dåligt, riktigt dåligt, dom beskriver bra, nästan bättre en filmen, fast de har ju tagit deras berättelser till filmen som gjordes 1997 av James Cameron.

Åh, det finns så mycket jag vill berätta, men det blir för mycket.

Jag tycker bara att ingen ska glömma det, Dom hittade Titanic 73 år efter hon hade sjunkit, (73 mitt nummer på hojjen, haha) Av Robert Ballard, Jag har boken ”De sista bilderna” och han berättar att han letat som man klipper gräset, (sicksack) menar han, och tillslut hittade dom en Boiler, (Panna) från titanic där de skyfflade in kol, innan kanske jag har sagt att jag skulle få en kolbit, men de kunde inte levereras till Svergie.. ):

De hade ju en R.O.V då antar jag, som man släpper ner i vattnet, så ser man bilder, han hade gått och lagt sig för och sova, men sen så fick han veta att de sett en panna, då sprang han genom båten på mindre än en minut säger han, så hittade dom Titanic, sen så åkte dom ner med en Miniubåt, kallad Alvin, det namnet glömmer jag inte.

Som jag brukar säga, en film är en liten bit på hjälpen om man ville se hur det var, men det är inte exakt så som det verkligen är.

 

Well, min högsta dröm är nog att få se RMS Titanic på riktigt, en bild säger ganska lite när det gäller storlek… Men det är nog min dröm, som aldrig kommer falla in…

Wow, det är mycket och skriva, men det jag skrivit nu är bara hälften av det, kan ju skriva 1000 siffror också, om ni vill kan jag ju skriva det med.

1912, inget man glömmer.

RMS TITANIC, alltid.

Jag är 100% inne i det här, jag älskar det.
Ingen kan ta det ifrån mig.


Titanic byggs.



Titanic i Belfast, tror jag.

Här är en bild på Olympic, ser ni människan där nere?
Olympic var bara någon meter längre än Titanic.


Här är Thompsondockan där titanic byggdes.

Titanics Proppelrar.


Okej, ska dela med mig lite nu ;)

Min spotify lista med dom bästa låtarna :)

titanic <---




(Eva Heart, intervju, hoppas ni kan engelska!)


(Millvina Dean, en liten intevju, ni får leta själva om ni vill ha längre)

Titanic Survivors part 1 & 2.
http://www.youtube.com/watch?v=Ez_iSh5 JqVo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=sVEvbEE0pwc&feature=related


The unsinkable ship sank.
RMS Titanic | |
Upp